Copyright 2024 - Szkoła Podstawowa nr 8 w Siedlcach

Sztuczna inteligencja - Zabawy w ramach zajęć rozwijających dla uczniów klas IV.

Sztuczna inteligencja (SI), to zdolność maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności, takich jak rozumowanie, uczenie się, planowanie i kreatywność.

Przewiduje się, że jej przyszłe zastosowania przyniosą ogromne zmiany, ale sztuczna inteligencja jest już obecna w naszym codziennym życiu.

SYNTETYZATOR MOWY

Stosując Rozszerzenie Scratch – „Tekst na mowę” poznaliśmy podstawowe funkcje syntezatora mowy i przygotowaliśmy prosty interaktywny program – po wprowadzeniu danych (np. wpisaniu imienia) program odpowiada witając się z nami. Przygotowaliśmy też interaktywną grę „nauka liczb w obcych językach” – duszek mówi losową liczbę w obcym języku np. po niemiecku, gracz musi odgadnąć jaka to liczba i wpisać ją w pole tekstowe.

ASYSTENT GŁOSOWY

Na kolejnych zajęciach poznaliśmy możliwości asystenta głosowego w aplikacji online machine learning for kids, dostępnej pod adresem:

https://machinelearningforkids.co.uk/scratch3/ 

Za pomocą Rozszerzenia „Mowa na tekst” przygotowaliśmy program, w którym wywoływaliśmy różne reakcje duszka na nasze polecenia głosowe.

Dodając kolejne rozszerzenie „Tłumacz” przygotowaliśmy kolejny interaktywny program, który tłumaczył na wybrany język nasze wypowiedzi.

 

GENERATOR OBRAZÓW

Na naszych spotkaniach mogliśmy też zapoznać się z MIDJOURNEY, czyli "sztuczną inteligencją" wyspecjalizowaną w generowaniu, niemal na żywo, obrazów w oparciu o tekstowe opisy. Narzędzie dostępne za pośrednictwem platformy Discord.

 

Dowiedzieliśmy się, że, przy wpisywaniu opisu warto być precyzyjnym. Im bardziej szczegółowy, tym mniejsze pole manewru zostawimy sztucznej inteligencji. Możemy poprosić o grafikę w konkretnym stylu, np. śmiesznej kreskówki, rysunkowo-cukierkowym, czy w formie plakatu. 

Przy udostępnieniu stworzonych tu grafik musimy wskazać autora, którym jest algorytm Midjourney.

f t g m